onsdag 7 mars 2012

k.o.R.t.A. i.N.t.E.r.v.a.L.L.e.R.

Efter gårdagens tuffa pass unnade jag mig i morse att ta en sovmorgon. Planen var först att jogga lätt 5-6k och sedan stretcha ordentligt. Trött och sliten när klockan ringde så det kändes lyxigt att ställa fram den och gona ner mig i sängen ett tag.

Onsdag idag och som alltid på onsdagar var det barngymnastik på gymmet. Lilla hjärtat skuttade glatt in till sina favoriter och på mig väntade ett tomt löpband.

På schemat stod korta intervaller. Korta och snabba. Jag började med att värma upp i 1k i femfart. Efter första kilometern var det intervalldags. Körde ett för mig nytt upplägg och annorlunda block som såg ut enligt följande:
  • 200m speed 18.
  • 100m lugnt, speed 11
  • 200m speed 18
  • 100m lugnt, speed 11
  • 200m speed 18
  • 200m speed 11
Blocket var totalt 1k. För mig är det viktigt att kunna bryta ner ett tufft pass i mindre delar för att klara av det.  Tanken var först att klara av 3k intervaller. Blocked upprepades 9ggr vilket innebär 5400m i tufft högt tempo. Riktigt nöjd med mitt pass och det kändes i benen. Jag upplever det som lite obehagligt att springa i ett tempo som jag inte vet säkert om jag behärskar det eller inte. Tidigare har jag bara sprungit speed 16, har aldrig ökat minsta lilla från det så dagens hastighet var utmanande för mig. 

Några pass till med denna hastighet så kanske den känns mer naturlig, eller åtminstone mindre läskig!

Inga kommentarer: