måndag 9 juli 2012

b.a.c.K.e.

Har under ledigheten tänkt träna enligt varannan - dag - principen. Det innebär varannan dag körs ett lugnt pass och varannan dag ett tuffare kvalitetspass. Efter gårdagens lugna pass väntade idag ett tuffare pass med backintervaller - bara för att jag var sugen på sådana intervaller. 

Hade inte bestämt för hur många backar eller hur många intervaller jag skulle göra. Tänkte låta vändan bestämma det.  Körde enligt upplägget att alla riktiga backar jag sprang uppför under min vända skulle tas fyra gånger. Första backen var kort och inte särskilt brant - att springa uppför den gick fint, kändes som en bra uppvärmningsbacke. Backe nummer två var riktigt brant men kort, att springa upp för den får upp pulsen rejält. Tog mig uppför den fyra gånger och efter den fjärde njöt jag av att få en längre mellanjogg innan det var dags för den tredje och lite längre backen. Även den tredje backen gick bra och jag var vid gott mod när jag begav mig mot den fjärde och tuffaste backen. Den fjärde backen gör att det suger rejält i benen och jag får kämpa för att hålla tempot uppe under alla intervaller. Efter att kämpat klart alla fyra intervaller är det en liten mellanjogg till nästa backe. 

Under denna lilla mellanjogg får jag ont i området runt mitt knä - inte i själva knäet. Jobbigt, stannar och stretchar ut men det hjälper inte det minsta lilla. Det gör ont i benet och att göra fler intervaller får jag snart utesluta då benet gör för ont. Joggar lätt hem, stundtals ömmar det och stundtals känns det bra. 

Troligen en rolig inflammation eller liknande jag fått i benet. Roar mig med att stretcha och V.I.L.A. Har ett pass idag som jag inte kan ställa in så nära inpå. Hoppas på det bästa och smörjer benet en extra igång samtidigt som jag ber till träningsguden.

Inga kommentarer: