torsdag 22 november 2012

m.O.r.G.o.n.S.t.u.n.D.

Fina är de mornar när jag tar mig upp för morgonträning. Idag var en sådan morgon. Vaknade strax innan klockan och var galet trött, ställde fram larmet 10min för att få ligga och dra mig lite. Var lite orolig där att jag INTE skulle ta mig upp. Men idag var planen morgonlöpning - kvällen är vigd till styrketräning och även den ska få plats i min träning!

Tog mig upp och planen var kvalitet. Med kvalitet menar jag inte messpringa. Exakt hur passet skulle se ut visste jag inte, där fanns tid och möjlighet att välja - bara det var utmanande!

Funderade på intervaller men valde idag att köra ett kuperat pass. Länge sedan jag sprang den typen av pass men kommer ihåg att jag ofta sprang dem för 2-3 år sedan på gymmet. Körde då ofta kuperat och tror det gjorde stor nytta. Mitt mål är att lite då och då klämma in backpass. 

Värmde upp 1k i lugn fart innan jag kom till första backen. Planen var att hålla 5 - fart genom hela passet och se hur det kändes. Ökade först 30s upp till lutning 2, sedan 30s lutning4, sedan 1min lutning 6, 30s lutning 4 och 30s lutning 2, avslutade med 2 min mellanjogg innan nästa backe kom. Sprang kuperat i 10k och det kändes bra. Var riktigt riktigt jobbigt ett tag, lite mjölksyra som kändes och andningen var ansträngd. Fler kuperade pass för mig blir det - bra variation när jag inte känner för att springa fort - det bli jobbigt på ett annat sätt. Varvade sedan ner 1k.


Inga kommentarer: