tisdag 26 februari 2013

t.U.F.f. T.i.s.D.a.G.

Tuff tisdag - fortsätter med det vinnande konceptet även idag. Hade två pass att välja mellan i dag, snabbdistans och backe, snabbdistans kändes lite för tufft på morgonkvisten så jag valde backe. 

Som alltid använde jag träningsplanen som inspiration och förändrade passet så det passar mig och mina förutsättningar - då framförallt så att det passar det sätt jag gillar att träna dvs. mycket löpning, hård löpning och en hel del distans.

Började med att värma upp 2k speed 12. Kändes bra, lite seg men det är jag alltid på morgonen. Försökte ladda och min ursprungsplan var att testa springa 4k backe och sedan känna efter hur det det kändes. Ändrade bandets lutning till 4 och tuffade på. Kilometer efter kilometer tickade på och den sista kilometern började benen och då framförallt lårens baksida att känna trötta. Kämpade på och jag visste att vilan var nära. 

1k vila kändes bra, först lite tufft innan benen vande sig vid att springa plant. Valde sedan att lägga in en backe till, en lite kortare på 3k. Fördelen med denna backe var att den var lite kortare samt att det var den sista - efter den väntade bara nerjogg innan jag var framme i mål. Även denna backe gick väldigt bra i början och jag kände mig stark. Sista kilometern blev jag lite trött i mina lår men det kändes förvånansvärt bra! Avslutade med 2k nedjogg!

Andra backpasset på två veckor och även efter detta pass kände jag att det var grymt, något jag verkligen måste hålla i och försöka få in ett backpass per vecka! Skönt att ta ut mig och känna mjölksyran komma krypande utan att springa intervaller! Bra är även att lite andra muskler får arbeta lite extra, som mina svaga baksidor av mina lår.

Ett härligt annorlunda pass som jag är riktigt nöjd med - nu laddar jag om för nästa pass!

Inga kommentarer: