torsdag 31 oktober 2013

t.E.m.p.O.b.l.O.c.k.

Eftermiddagen till ära blev det ett fint pass med tempoblock. Tanken vara att jag skulle kämpa lite men förhoppningsvis hitta känslan!

Började med att värma upp en lugn kilometer - helt enligt min plan. Efter den första kilometern började det första tempoblocket - fyra kilometer i fyraminuterstempo. Fyraminuterstempo är en hastighet jag gillar och som jag respekterar. Målet är att kunna hålla den hastigheten länge - i framtiden. Efter det första blocket kom ytterligare en lugn kilometer innan det var dags att vrida upp tempot i ytterligare fyra kilometer. När proceduren upprepades en tredje gång började jag känna att det var tufft - jag fick kämpa  lite. Det var inte jättejobbigt men jag var tvungen att fokusera på vad jag skulle göra...

Hade fyra block planerade och under det fjärde blocket började jag få krampkänningar i mina vader. Jag påmindes om tidigare tävlingar där krampen kommit som ett brev på posten. Det sista blocket fick kortas av och istället för att springa fyra k blev det två k och jag är nöjd med det. Ett jättebra pass där det bästa var att jag lyckades framkalla krampkänslan - eftersom den varit min största fiende på de senaste tävlingarna. 

Flera sådana här pass ska genomföras - förhoppningsvis gör det mig starkare och bättre förberedd till nästa säsong! 

Inga kommentarer: