måndag 16 april 2012

t.r.Ö.s.k.L.A.r.

På dagens schema stod trösklar, 3 st á 3k. Är inte helt säker på vilken fart som är min tröskelfart, men får testa mig fram och försöka hitta ett tempo som passar mig.

Började med 2k uppvärmning. Tempo 12.5, lagom för kroppen för att komma igång! Efter uppvärmningen var det dags för den första tröskeln - alt. intervallen, det tempo jag tänkt testa att köra var 15 - speed. Lite lägre tempo än mina tusingar men tillräckligt högt för att vara riktigt tufft. Första tusingen kändes ansträngande, första kilometern var helt ok men sedan blev det tuffare. Kopplade på löphjärnan och arbetade mig mentalt igenom de andra två kilometerna. 

Lugnt mellanjogg en kilometer. Löphjärnan och jag dividerade här fram och tillbaka om jag skulle köra på samma hastighet eller om jag skulle sänka hastigheten lite på den nästkommande tröskeln. Envis som jag är så körde jag på i samma tempo som den första. Även denna var tuff, men fullt genomförbar. Den efterföljande mellanjoggen hölls i ett lite lägre tempo inför den tredje och sista tröskeln. Även här funderade jag över tempo men valde att köra på i samma som i övriga för att vid eventuellt behov sänka om det blev för tufft. 

Den mentala förhandlingen jag har med mig själv medan jag springer är ganska komiskt. Jag lirkar med mig själv att jag kan ta det lugnare om det krävs när jag vet med mig att jag aldrig skulle sänka tempot om det inte vore omöjligt att hålla det högre tempot. 

Skönt att springa inne när vintern hittat tillbaka1
I efterhand ett helt underbart pass som lagts till handlingarna. Vattkoppor och medföljande sömnproblem gjorde att ett planerat morgonpass blev ett kvällspass och ett bra sådant. Om passet genomförts på morgonen hade jag aldrig klarat av att hålla ett så högt och tufft tempo, vissa pass ska köras när kroppen vaknat till!

Inga kommentarer: