tisdag 7 augusti 2012

i.n.t.E.r.V.a.l.l.E.r.

Hela arbetsdagen har jag haft lätt huvudvärk, jobbigt har det varit men tänkte se om huvudvärken släppte efter dagens löppass.

Var hem till pappa efter jobbet och tankade kroppen med god mat. Lät maten smälta lite lätt och bytte sedan om till mina löpkläder. På schemat idag stod 3*(5min, 4min och 3min). Kändes tufft eftersom jag inte varit så duktig på att springa intervaller ett tag - kroppen har fått vila upp sig ett tag.

Värmde upp med 3k löpning - till det ställe jag tänkt köra mina intervaller på. Stället är i terräng som är lagom lättsprungen. Redan under den första intervallen kände jag mig öm i mina vader och kände att det var nära att de började krampa. Fick springa lite försiktigt men försökte hålla tempot uppe. 

Första intervallen gick över förväntan, i vanliga fall brukar jag köra joggvila - i dag valde jag att promenera under vilan. Även intervall två och tre gick bra. Kom ner på 4min intervallerna och kände krampen närma sig. Lyckades ta mig igenom alla tre intervallerna - så snabbt jag vågade! Efter de tre fyraminuterna vågade jag inte ge mig på treminutarna utan valde att jogga lugnt ett par kilometer. Valde sedan att köra de sista intervallerna på en grusväg - mindre påfrestande för mina vader än att springa i mjukt och tufft underlag. Treminuterna blev lite kortare pga den väg jag valde att springa dem, men det gick ok och jag känner mig nöjd med mitt pass!

Jag fick kämpa och slita för att hålla tempot uppe - men benet klarade av påfrestningen! Nu ska jag bara tanka extra mycket vatten - och jag ska komma ihåg hur kroppen känns när den inte får det den behöver! Känslan påminde mig mycket om den jag upplevde under Lidingö - inte lika illa men hur det började!

Inga kommentarer: