lördag 8 september 2012

n.o.R.a.S.j.ö.N. r.U.n.t.

Passade idag på att ge kroppen en riktigt genomkörare - halvmara i Nora. Sprang förra året men var i år lite tveksam till start. Känner mig ur form och självförtroendet är i bott. Bestämde mig tillslut för att ställa upp - se tävlingen som ett bra träningspass inför Lidingö. 

Förra året sprang jag på drygt 1.31 + - en tid jag ville se hur jag förhåller mig till idag. Nere i Nora såg jag att dagens motstånd var bättre än förra årets - men för mig var det positivt - roligt med fler att jämföra mig med och se hur jag utvecklas i förhållande till.

Kände mig seg när jag kom ner till Nora - lätt illamående efter den kurviga vägen ner. Framme och begav mig till efteranmälan - när det var avklarat begav jag mig ut och värmde upp lite och stannade för att stretcha lite. Norasjön Runt är enligt mig en väldigt kuperad halvmara - men bra backträning inför Lidingö.

Redan i början av loppet så kommer en riktig stigning. Det är lite kämpigt innan toppen nås men jag kände att kroppen kom igång bra. Försökte att hålla tempot uppe - blickade på Garmin med jämna mellanrum enbart för att se vilket tempo jag höll. Var lite orolig för om jag gick ut för fort men kände att jag ville ge kroppen en match - se vad den tål och inte fega. Pulsen åkte upp och jag var lite nervös för om kroppen skulle hålla - rädd för att vägga igen - men kan inte alltid fega!

Det var kämpigt hela vägen men jag kände mig relativt stark. Hade några duktiga tjejer framför mig som jag visste att jag inte kunde göra något åt men plockade en tjej som var sugen på att ta sig förbi mig. Sista kilometerna tog jag även ett gäng herrar som tyckte att jag var en bra tempohållare då de tog rygg på mig ett tag men som sedan sackade efter. Sista kilometerna är tuffa - mycket uppför. Bra var att jag denna gång var förberedd på det - jag jobbade mentalt hela vägen på att jag skulle fixa backarna och när de kom kändes det bra. Det var tungt och jobbigt men jag fixade dem. 

När det var ett par kilometer kvar tillät jag mig att kolla på tiden - något som jag inte gjort under hela tävlingen. Jag såg att jag låg bra till för att persa och det gav mig lite extra kraft. Öste på sista kilometerna och försökte ge det sista jag hade. När upploppet kom var jag så tacksam över att få springa in över mållinjen! Gick in i mål på 1.28.57 och nytt pers med 2-3 minuter. Nöjd - jag riktigt nöjd med min insats.


Inga kommentarer: