lördag 12 januari 2013

l.å.N.g.P.a.S.s.

Älskar lördagar - vetskapen att inte klockan ringer jättetidigt utan att jag kan ligga kvar i sängen och njuta på morgonen. Har hunnit med ett långpass idag - vilket känns väldigt bra.

Åt lunch tidigt med familjen ute - en stor gyrosrulle satt jag i mig - kanske inte den bästa uppladdningen för långpass. Efter lunchen tog jag det lugnt en dryg timme innan jag drog på mig kläderna för att stick ut på långpass - avvikande för denna tur var att jag att satte på mig min Camelback - länge sedan jag använde den. 

Dagens pass blev en gammal hederlig runda - sprang först ner mot Bångbro och riksvägen. När jag kom ner till riksvägen hade jag drygt 7k i mina ben - 7 ganska jobbiga kilometer. Korsade riksvägen och kom över på en snöig grusväg. Lite jobbigare att springa här eftersom sträckan börjar med en uppförsbacke och en ganska jobbig sådan. Backen är tuff och jag hade vanliga skor på mig så jag fick se vart jag satte fötterna för att ta mig uppför backen stående. 

Väl uppe för backen kändes det som att kroppen blev lättare och det kändes som att jag studsade vidare - en stor fördel med att springa uppför backar är känslan när jag kommer upp - känslan av att flyga fram. Ett par flacka kilometer innan det gick uppför igen. En lång och seg uppförsbacke ute på riksvägen - inte jätterolige men jag gillar att springa i backar. Sista milen är lätt - det gillar jag. Anledningen till att jag tycker den är lätt är att jag kan hela distansen utan och innan eftersom jag har sprungit den så många gånger. Passerade mammas hus - min gamla högstadieskola och avslutningsvis en bit av Finnhyttan. Finhyttan är en runda jag sprungit ofta - i över 20 år vilket resulterat i att jag känner varenda lite kurva. 

Trötta ben sista kilometerna och jag njöt av att snart vara hemma. På schemat stod drygt 24k och jag sprang dem. Dock gick inte kilometerna så fort som jag tänkt men jag sprang dem och det fick vara det primära idag. Nu soffhäng resten av kvällen tillsammans med sambon som satt distansrekord idag och det gillas!

Inga kommentarer: