lördag 2 februari 2013

u.N.d.e.R.b.a.R.t.

Länge sedan jag sprang ett långpass ute - idag var det äntligen dags och jag längtade. Perfekt väder ute, ca 8 grader kallt och strålande sol.

Tanken var att jag skulle försöka hålla tempot uppe under passet, men jag visste med mig att det skulle bli svårt eftersom jag valde en väg där det är ett par riktigt långa uppförsbackar och om jag skulle försöka hålla högt tempo i dem skulle syran spruta ur mina öron.

Försökte ligga på lite när jag sprang iväg - tanken var inte att jag skulle bli slut men det skulle kännas att jag tog i lite och det gjorde det. Som tur var så har lite nerför när jag börjar springa vilket underlättade när jag försökte springa på lite under de första kilometerna. Mitt upplägg/mål blev att jag skulle försöka trycka på lite under de första 7k - innan det börjar gå uppför! Benen var ganska sega och det var väntat efter en tuff vecka. Höll ut och lyckades att hålla ett hyfsat tempo - dock lite lägre än önskat.

När det sedan vände uppför sänkte jag tempot lite och försökte att hitta en behaglig fart - backarna var som alltid tuffa men jag vet att de är bra träning - konstaterar att jag kommer tillbringa mer tid i dem under våren - då blir det mer backträning.  

Efter de långa backarna som är några kilometer vände det äntligen nerför - benen var lite sega och jag fick kämpa för att få upp tempot lite igen. Trötta ben och trött tjej - försökte att peppa mig med att det bara var ett kort pass - 24k som var planerat. Känslan var underbar när jag vände av hemåt och det "bara" var 6k kvar. Kändes överkomligt men jag visste att det skulle vara tufft - bara att bita ihop och springa. 

Känslan när 24k var avklarade var underbar - mina ben och jag var trött. Hade en dryg kilometer kvar då jag valde att sakta ner på tempot och bara njuta. 1 lugn kilometer hem - men jobbig är den likväl då det bara är uppför hem!

Inga kommentarer: