lördag 2 mars 2013

L.å.N.g.P.A.n.n.A.

Lite annat upplägg denna dag. Brukar vanligen ge mig iväg tidigare än vad jag gjorde denna dag för att springa mitt långpass men som alltid gäller det att anpassa mitt schema efter familjens.

Sambon hade bestämt sig för att springa 10k och sedan gymma. Jag passade på att fixa barnvakt till den tid sambon skulle ge sig iväg och fick då en möjlighet att springa med honom den första milen på mitt långpass.

Idag var det riktigt tufft, till en början, jag fick kämpa och det kändes inte som att jag kom in i något flyt. Pratade lite med sambon och försökte ta det lugnt och hitta ett flyt men det ville inte infinna sig. Pulsen var oroväckande hög och jag var tveksam till hur dagens långpass skulle gå. Lämnade av sambon efter en mil, passade på att besöka toaletten och satte på lite musik!

Första kilometerna var lite halvtunga men efter 15k började det släppa och jag kände mig piggare. Benen pinnade på och pulsen sjönk samtidigt som jag kunde höja tempot lite - det gillas. Sprang min vanliga vända - skillnaden var att jag denna gång hade 5 extra kilometer i benen - något som mentalt kändes riktigt bra. 

Lika tungt som det var i början, lika enkelt gick det när jag väl kom igång. Kilometer lades till kilometer samtidigt som vädret och mitt humör blev allt bättre. Härligt långpass - en härlig lördag. 35 sköna kilometer, längsta långpasset på länge. Lite stel i baksida lår i slutet av passet men det oroar mig inte utan känns naturligt när jag inte sprungit så långt på länge!

Inga kommentarer: