lördag 22 juni 2013

B.a.C.k.a.R.

Fokus är numera flyttat från Maran till Lidingö. Långpassen är aningen kortare och backpassen ska successivt öka - både i antal och i intensitet.

Idag var en bra dag för backpass, jag har sprungit en heldel halvlånga pass denna vecka och kände idag för ett kortare pass. Dottern var borta och likaså sambon, lite ruggigt regn ute men jag längtade ut i skogen. Värmde upp med en 1.5k lång vända bort till bästa backen - länge sedan jag sprang där och jag hade nästan glömt bort hur perfekt den är. Backen är lång och idag valde jag en snutt som är ca 300m - det kändes lagom. 

Planen var att springa mellan 6 och 10 st. Antal skulle känslan få styra. Tempot i intervallerna är inte jättehögt men det är tufft att springa uppför och hjärtat får jobba lite extra. Idag kändes det riktigt bra att springa och mitt under passet slog det mig hur mycket jag gillar denna sorts pass - underbart att ta i ett tag för att sedan få vila och pusta ut när jag springer ner. Idag blev det utan problem 10 intervaller - känslan i kroppen var bra och jag hade kunnat springa fler men jag valde idag att avstå. Jag blir lätt för ivrig och valde idag att bromsa mig själv - ska försöka att skynda långsamt med mina backintervaller så kroppen hinner med och jag kan träna bra hela sommaren utan skador. 


Inga kommentarer: