söndag 11 maj 2014

s.t.e.L.a. B.e.n.

Torsdagen bjöd på lite lättare intervaller, backintervaller och kortare intervaller på plan grusväg. Kändes skönt att få köra ur kroppen ordentligt och förhoppningsvis skrämma bort förkylningen. 

Fredagen bjöd på en vilodag. Tog det riktigt lugnt och gjorde så lite som möjligt, fysiskt alltså - fick ut en hel hög med kläder på tradera och det kändes bra...

På lördagen var det dagen D - dagen för det sista långa långpasset innan maran. Långpasset var helt kravlöst, jag hade klockan på armen men kollade inte på tempot alls utan försökte att göra långpasset till en trevlig resa - målet var att känna på många kilometrar och klara av att träna hela tiden.

Kilometer efter kilometer passerade och jag valde denna dag att ta en liten specialvända - jag sprang min vanliga sträcka till att börja med men valde att ta en helt annan väg tillbaka till byn. Nötte asfalt istället för grusväg - inte något jag gillar men det var grymt skönt med lite variation - kroppen kändes bra och det gillas. 

Fick några extra kilometrar på mitt vägval och det kändes bra - att slippa springa omvägar när jag närmade mig hemmet och var trött utan nöjt kunna springa hemåt. Mellan kilometer 25 och 32 lutade det uppför nästan hela tiden. Eftersom jag valde att springa lugnt gjorde det inte särskilt mycket, men att komma upp på toppen kändes grymt eftersom jag vet vad som väntade. Fem härliga kilometer utför - fem kilometer då jag enbart kunde låta mina ben pinna på utan att anstränga mig alltför mycket. Sista kilometerna var benen trötta och det blev inte bättre den sista kilometern som är uppför - galet tungt, men så är det att bo som vi gör - i ett område högt upp... Nöjd med att ha sista långa långpasset gjort och nu fokusera på pass som bygger pigga ben till maran.


Inga kommentarer: