söndag 4 maj 2014

t.Ä.v.l.i.N.G.

Gårdagen bjöd på en resa till Wedevåg - dags för lite fartträning. Tävling ett bra tillfälle att träna fart tillsammans med andra samtidigt som jag även fick träna mina tävlingsnerver.

Loppet är 10.2k - sprang inte förra året eftersom mitt knä strulade då men året innan det sprang jag på ca 40.28 - var besviken på att inte komma in på under 40 min då men de extra tvåhundra metrarna gör sitt. Var i år väldigt osäker på min form, har inte fått testa den ordentligt på länge och var rädd att all fart försvunnit från min kropp.

Väl på startlinjen hade jag ångest och funderade på varför jag var där - varför jag återigen utsatte mig för detta. Nöjd var jag över att ha sett ett par riktigt bra tjejer - det minskade min egen press på mig själv samt att jag såg dem som motivation till att ta i ordentligt.

Första två kilometrarna var tuffa - jag flåsade massor, hade inte någon musik i mina öron vilket jag tycker är tufft. Såg några av de snabba tjejerna dra ifrån redan från början, jag var riktigt nöjd med att se speciellt en av dem framför mig under säkert 4k - kändes bra att inte bli helt avhängd.

Försökte att inte titta på klockan för mycket, tittade inte på några mellantider utan använde den bara till att titta på distansen. Hade innan bestämt mig för att vara nöjd om jag gick in under 41min men riktigt nöjd om jag tog mig in på under 40min. Efter drygt 5k kom en karl ifatt mig - precis när jag behövde det som mest. Skönt att ha en rygg att ta, att bara försöka kämpa på även om det var tufft. 

Efter drygt 8k kom en backe där min följeslagare saktade in lite,  jag kände mig riktigt pigg och fortsatte att kämpa på mitt tempo. De andra var tröttare så när jag kom uppför backen hade jag en liten lucka - den lilla luckan gav mig motivationen till att fortsätta kämpa på. Känslan när skylten för 9k kom var obeskrivlig - bara en liten ynka kilometer kvar till mål + de där 200m så klart. Benen kämpade på och kändes förvånansvärt samarbetsvilliga - har i efterhand sett att min sista kilometer var min snabbaste - det gillas. 

Korsade mållinjen på 39,46 - riktigt trött och riktigt riktigt nöjd!

Inga kommentarer: