tisdag 10 juni 2014

L.y.c.K.a.

Lycka är att löpa på vackra skogsstigar en sommareftermiddag i värmen på ben som börjar kännas mindre tunga, mer som de tidigare var. 

Denna tisdag var det som vanligt dags för dottern att träna fotboll. Vädret var helt underbart så jag var ombytt och redo för ett löppass. Jag hade inte bestämt exakt hur dagens pass skulle se ut men jag visste att det inte skulle bli lugn och mesig jogg, lite krydda skulle dagens pass få. 

Började med lite lugn uppvärmning för att känna på kroppen, till att börja med var den trött och värmen gjorde det inte lättare. Efter drygt 2.5k var jag framme där min fina kuperade stig börjar, under uppvärmningen hade en plan formats i mitt huvud. Fartlek där fokus var att öka tempot i backarna, klämma på lite extra. Några fina backar blev det och bitvis kändes det galet lätt och underbart att springa. Där och då upplevde jag det som gör att jag älskar löpningen, för varje steg jag tog blev mitt leende allt bredare och jag ville skrika rätt ut av glädje - ren och skär löparglädje. 

Med 11k i benen landade jag nere vid dotterns fotbollsplan - nöjd och glad över mig själv.



Väl hemma var det dags för ett pass med lite alternativ träning - passet som  jag lovat mig själv för hundrade gången att jag ska bli bättre att genomföra. Exakt vilka övningar jag gör är inte det viktiga - viktigast är att jag tränar övriga delar av kroppen och att flera kroppsdelar får sitt. Idag blev det ett pass i tabataform - gillar tabator! Idag blev det dessa fem övningar - totalt 20 svettiga minuter.

  • armhävningar
  • situps
  • burpees
  • plankan
  • höftlyft
Helt underbart att var ute och träna - ville inte gå in när det var dags att duscha och göra mat...

Inga kommentarer: