måndag 30 juni 2014

.s.I.s.t.A. .r.Y.c.K.e.t.

Sista veckan innan semestern. Massor att göra på jobbet och träning som jag vill hinna med. Försöker att inte stressa, jag vet att det inte är alltför hemskt om denna vecka skulle råka bli en lugnare vecka...

Körde veckans långpass igår och anade att det skulle kännas i mina ben idag och det gjorde det. Planen var att köra kuperade intervaller idag igen... Bra upplägg på måndagar när jag inte har så mycket tid men ändå får till ett fint kvalitetspass. 

Sprang iväg hemifrån och ut mot Bergslagsleden. Första kilometern körde jag lugnt innan jag ökade tempot lite. Jag försökte att hitta ett tempo som kändes behärskat och som jag skulle klara av att hålla under samtliga tusingar. I slutet av den första tusingen kommer en grym backe - en backe som fullständigt utstrålar mjölksyra... Nyttigt med dessa backar - att lära mig att ta dem hyfsat lugnt och sedan accelerera och ösa på när jag kommit upp för dem - det är svårt!

Första tusingen var värst - den andra är den jag gillar mest för jag vet att det under den sträckan alltid kommer ett parti där jag känner mig så grym. Det lutar lätt nedför och är väldigt mycket rötter och stenar, att springa fort samtidigt som jag får planera vart jag ska sätta mina fötter får mig alltid att må så grymt bra! Den tredje intervallen är lättsprungen till en början men avslutas med en brutal backe! Totalt hinner jag med sex stycken tusingar på min vända och alla är riktigt kuperade. De går inte så fort men jag känner att jag blir trött och det är det jag är ute efter. Jag kommer att fortsätta att mata mina kuperade intervaller och så mycket distanspass jag kan ute på mina stigar - jag hoppas och tror att det kommer att ge resultat på Lidingö, men det får vi se då!

Väl hemma körde jag lite lätt funktionell styrka. Det blev favorit i repris - en styrkestege där jag skulle göra samtliga övningar först 10ggr, sedan 9ggr - ner till 1 gång. De övningar jag körde var:
  • Burpees
  • Situps
  • Armhävningar
  • Rygglyft
  • Knäböj
Idag gjorde jag passet på ca 13.48 - kändes tufft efter dagens pass men riktigt skönt att ha fått till passet! Enkelt och snabbt - precis som jag vill ha det! Under semestern ska det bli mer alternativ träning!


Inga kommentarer: